färga håret hemma - själv

Har färgat mitt hår själv se 6-7 år tillbaks.

Här är få enkla tips som underlättar din färgning på egen hand där hemma!

Detta behöver du:

- Spegel/speglar
- Handskar, pensel, hårfärg, kam
- En skyddsklädsel, kläder du är orädda om
- En bra och skonsam hårinpackning
- Schampo & Balsam
- Hårklämmor/hårsnoddar
-  en "ica påse", vanlig stor plastpåse
- handduk
- vaselin/fet salva (för att smörja runtom hårfästet så att ev färg inte torkar in på huden)

  1. När jag köper hårfärg så måste jag alltid ta minst 2 förpackningar tack vare min längd på håret, men också min tjocklek. Köper också 2 olika nyanser i ungefär samma ton (om jag nu ska färga brunett t ex) så att färgen inte blir "platt", utan att den skiftar i färgen.
  2. Brukar alltid ta 5-10 mintuer mer på verkningstiden än vad som dom rekommenderar (men det är jag det)
  3. Fuktar ALLTID håret lite lätt innan jag applicerar färgen (även om det står på förpackningen att det ska applicerar på torrt hår) Risken e stor att du måste ha mer färg om du applicerar på direkt torrt hår eftersom håret suger upp vätskan fort.
  4. När färgen är färdig applicerad tar jag plastpåsen och drar över huvudet som en turban med allt hår in i den, knyter fast den framtill sen tar jag en handduk utanpå det så värmen som bildas där inne hålls kvar där. (i och med värmen så öppnas hårstrårna och tar upp färgen mycket bättre och fortare) Massera lite nu och då under verkningstiden.
  5. Sköljer ur håret, sen tar jag direkt mitt vanliga schampo (eller ett för färgat/skadat hår, beroende på vad du behöver för ditt hår) tvättar ur det, sedan en inpackning i några minuter och tillsist balsamet som stänger hårstrået. Så ordningen: Schampo, inpackning och balsam. Inte schampo balsam och sist inpackning som många tror.
(ja resten av grejerna som ska användas antar jag att
ni vet hur man gör osv :) ..) om inte, fråga/skriv isf!
Det är mina små tips som gör att det blir lika så bra som hos frissan, iallafall för jag som e van att färga helt själv :)

Bilder på några saker jag använde vid min färgning








Hoppas ni lärde er nått nytt tips tills ni ska färga håret nästa gång :)
Kommentera gärna, speciellt om ni också har era små knep ^ ^

Bilder på mitt resultat kommer in under dagens gång

tjiing!! <33




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0