Dop planer

Vaknade 7 av att Holly sku ha mat, nu sover hon igen och inväntar bara att Hemi ska vakna till liv. Under tiden sitter ja å redigerar ev dopkort om vi nu ska ha dop för barnen. Jag vill, eftersom jag är döpt, sen både för traditionens skull och för att det är en fin tillställning, när familj, nära vänner samlas. Eftersom det var så fullt upp då Hemi var nyfödd och det så blev det aldrig något dop då, och hade inga pengar. Men nu när Holly e såpass liten (fortfarande) så vill jag genomföra dopet som vi aldrig gjorde för 1 år sedan. Alltså ett dubbeldop där båda 2 ska döpas.

Men då är det en kostnadsfråga. Har alltid velat haft ett stort dop, alltså om nu alla jag vill bjuda hade tänkt å komma så blire kanske 45 pers (då är daniels släkt/vänner inkl). Det är min dröm, men har då inte råd med det. Så antingen får det bli ett litet dop med bara som allra allra närmsta eller inget alls, ungefär. Känns tråkigt att inte kunna bjuda all dom närmsta man vill, eftersom om vi skulle ha dop så blir det antagligen här uppe i Vilhelmina som det sker. Men det blir en dyr kostnad det också (efter vad jag har beräknat) på mat, för åker man sålångt om hit upp (för dom som bor nere vid kusten) då msåte dom få sig nån matbit och då räcker inte enbart fika.. för känns ju dumt att dra folk hit upp och inte bjuda på det hela. Blir ju dyrt det med.. åh! Tanken var först att ha dop i antingen Övik eller Norrfors, fast Norrfors helst eftersom där är jag själv döpt, sen blir det nästan lika långt för de flesten till dopet, för om jag hade det här så blir det för 80% ca 20 mil att åka, och det känns som, vem åker så långt?

Men att ha det på annan ort för våran del känns också struligt, speciellt då ingen av familjen bor kvar i Norrfors (om vi ska ha det där) utan då måste man pendla mellan Nordmaling och Norrfors för att göra förberedelser och det känns också som en kostnads fråga.

Ja inte är det då lätt, speciellt inte då Daniel inte är för dop i huvudtaget. Han själv är inte döpt, och han tycker det kyrkliga e inget å ja.. hålla på med. Han tycker också att dom ska få chansen att bestämma själv, sen när dom är äldre.. men samtidigt, hur kul äre att döpas då man e kanske 10 år och uppåt? Ångrar fortfarande att jag inte fick Hemi döpt då han var 3-5 månader. Isf hade han fått haft en dopklänning som gått i min familj, eller den som Daniel var tänkt å sku ha (som hans mormor gjorde/fixade åt honom men som Carina har nu?) ja jag vet då inte vart den klänningen är men nu är ju Hemi stor nu så jag vet inte, ska man bara ha finkläder på honom då, för han är ju för stor för att ha på sig en såndär dopklädd, eller vad har man på dom?

Som det ser ut nu så kanske (om ett dop blir av, vilket jag hoppas) så kanske i April/Maj nån gång.. och såsom det ser ut blire här uppe isf, men man vet aldrig. Finns inga pengar så blire inget dop alls. Nå förslag på att få det till en sån liten konstad som möjligt, och endå kunna bjuda båda sidorna av släkten + närmsta vännerna (och det inkl daniels också) ? :)

Här är 1 design av korten hittills.. har inte skrivit nått av den andra texten än eftersom vi inte har något datum inbokat, vad tycks? :)







Vilken? :)

tjiing!! <33




Kommentarer
Postat av: Jännö

Hej! Om du vill ha det billigt så skulle ni kunna ta det på sommaren (eftersom det är lättast och ni kan vara ute) och så har ni typ picknick/grillning efteråt. Alla tar med sig egen mat (så slipper du tänka på allergier och de dyraste kanske) så bjuder ni på kaffe, saft och nån kaka till efterrätt. Det tycker jag låter väldigt mysigt och även ganska enkelt, om ni har någonstans att hålla till utomhus. Jag säger lycka till iaf :)

2011-02-15 @ 13:20:44
Postat av: cicci

när vi döpte enya så hade vi dopet i församlings gården och fikat på samma ställe.... de som kostar då är ju fikat.. jag gjorde en smörgåstårta ,köpte saft och kaffe för ca 600kr.. sen så har jag en snäll mamma och svärmor som hjälpte till och bakade lite... vi va ca 50 st på dopet..

hoppas du får ha dop, de är så mysigt och fint.. :)

2011-02-15 @ 18:05:28
Postat av: Carro

den sista älskar jag :D

2011-02-15 @ 21:43:07
URL: http://haliesmamma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0