Denna graviditeten / Vecka 40

Barnet

 

Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst.

Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.

Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kg / 46-55 cm. Nu är det trångt därinne.

 

 

"Gravid bildskollage"





Ska ta lite om denna graviditet, när den fortf är något väldigt nytt för många.

Många undrar till en början om det var en planerad graviditet och svaret är att
det är den inte. Kom som en chock, större än när jag oväntat väntade Holly.

Eftersom vi nu hade erfarat en tät graviditet direkt efter Hemis ankomst TROTS SKYDD
så var jag så rädd för att bli oplanerat gravid igen, så pratade med min bm och bestämde
mig för att ta det bästa och dyraste som fanns så inga oplanerade graviditeter skulle bli.
(Är ju drf man skyddar sig, främst om man är emot aborter)

Minns att jag nojjade mycket "tänk om jag är gravid igen" och köpte hem tester och
testade mig till å ifrån då Holly var 3-4 månader, men alla visade ju negativt så efter
några tester slutade jag att nojja mig och såg att chansen att jag skulle bli gravid var
lika med noll då jag ej hade blive det med detta nya skyddet. Tiden gick och minns att det
var dags att hämta ut ytterligare 3 mån omgång hos apoteket (efter att hunnit förbrukat
mina första 3 månaders kartor)

Påbörjade den nya och sen när det var dags för mensraden (sista på kartan) så började
jag få lite ont i magen, som magknip nästan. (var ev en av biverkningarna att man kunde
få magsmärtor av dessa piller men att det var ytterst få som får det) så tog inte mina
"smärtor" som något sådant utan trodde pga nått annat. Iaf så åt jag 3 dagar men ingen
mens ville komma. Fortsatte tills dag 5 och då kom det lite brukaktigt blod, så trodde att
mensen vad på G äntligen men det slutade där, ville inte komma mera å tog jag fler piller
fick jag bara ont i magen än mer så slutade där på kartan och började tänka på det otänkbara.

Är jag gravid? Nej det kan jag inte vara efter alla mina tester hittills (spec när jag
aldrig missat en endaste tablett nån gång!) så nej, det kan jag inte vara, men
vrf vill inte mensen komma? Gick inte att utesluta ev en graviditet förrän
jag gjort ett test som sen visat negativt.

Men så fel jag hade, ett starkt streck ville
uppenbaras på stickan och fick chock! Igen!



Ja, nu hade jag fått svar på vrf mensen inte ville komma trots
menspillerna. Men oj så jag kände mig förvirrad, ett till barn så fort
efter igen?! Haha det var otänkbart, tro mig men efter att man landat lite
i det hela så bestämde vi oss iaf för att först å främst kolla hur långt gången
jag var, sen utifrån det ta ett beslut. Detta var nu i slutet av sommaren
och trodde vid ultraljudstillfället att jag var max 6-7 veckor gånget, men oj så fel
jag hade där också. Var i vecka 14 och de sa att om några veckor är det dags
för rul (rutin ultraljud).

Så efter det var de inte så mycket att vela i längre, var självklart att vi skulle
behålla barnet och köra på trots att det inte var planerat, för vi gjorde detsamma
med Holly så vrf skulle det varit annorlunda nu för? Bara tanken att tänka abort vad
gäller ens egna barn, hemis å hollys bror eller syster var hemsk, så nej vad dåligt
jag mådde över att ens tänka på det men vi har klarat det hittills och såg ingen anl
till att "ta bort" detta barnet, speciellt när man var såpass långt gånget också och att
barnet var friskt. Hade varit helt annat om barnet visat sig vara olivsdugligt på ulj.

Många tycker nog man är galen å att vi verkar bara ligga med varann jag å D
men (haha) saken är den att det handlar inte om att ha mkt sex utan att pricka
in de där 1-2 dagarna som man vanligen har sin äl (ägglossning) i månaden och jag
kan då säga att jag har ingen koll alls på min äl, så att ha blive spontant
gravid såhär gång efter gång trots skydd är som en dröm för mig, men det har skett
och nu kommer jag ha 100 ggr svårare att finna ett skydd som skyddar till 100%
när det inte finns ett sådant. Vi har iaf konstaterat att många preventivmede
l går bort nu efter 2 graviditeter efter varann så det enda jag kan tänka mig är en spiral
, men vet många andra mammor som blive gravid trots det så är en stor ångest allt.

Och avskyr att jag måste "ursäkta" mig för att jag är gravid igen. Det blev
som det blev (som jag förklarat ovan) och nu valde vi att behålla istället för abort
, om jag är hemsk för det så okej i dens  ögon (de som tycker det) men det var ett
otroligt jobbigt beslut att ens tänka på (abort eller ej) sen att vi ville ha fler barn
men kanske inte just detta året men. Sen har vi allt praktiskt så såg inget
att alt var abort. Sen ser jag bara hur bra Hemi och Holly har det med varann när
dom e så nära inpå åldrarna med varann och längtar tills denna krabat rör sig framåt
sen och alla de 3 är med varann/umgås/leker/bråkar, haha ja allt vad syskon gör tsm.

Sen ser vi ju saken som den att ha ja endå blive gravid trots skydd, att det endå
blir till ett barn, ja då är det menat. Och precis så tänkte vi då vi behåll Holly också.

Så nu är det mindre än 1 vecka kvar, max 21 dagar bort sen så är bebis här!

Och har mått förvånansvärt bra endå, trots lågt järn hela grav igenom och trötthet till 1000,
foglossningar utan helsikke, ichias i båda benen ett bra tag men urinet har varit bra
hela grav igenom så det var ngt nytt! Anrs har ja alltid haft besvär  som infektioner eller
annat som kan påverka bebis vid födseln men inte denna gången så är nöjd.

Så det enda negativa med att få barn tätt, är att
mammans kropp tar stryk ;) kan inte påpeka annat.

tjiing!! <33












Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Härligt med en bebis till! Vad gör det att det var så tätt inpå. Tänk vilken glädje barnen kommer ha av varandra. :-)

2012-01-26 @ 16:48:47
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Tessan

Grattis :-)



Ja du inget skydd är säkert men som jag fatta det som är det inte första gången du blir gravid trots skydd? Väldigt konstigt att det inte skyddar så bra som dom säger.

2012-01-26 @ 18:28:51
URL: http://eliasmamma.blogg.se/
Postat av: Myran

Nu har du inte långt kvar. :) Denna graviditeten var också oplanerad, tydligen blir jag jätte lätt gravid, men nu längtar man ju som tusan efter denna 3:e! :)

2012-01-26 @ 18:37:31
URL: http://denlillachocken.blogg.se/
Postat av: Sandra

Fin blogg du har. Tråkigt att höra om dina "oönskade" graviditeter, eller vad man nu får kalla dem. Måste ha varit jättejobbigt för dig att bli gravid fast du/ni inte har velat. Två gånger dessutom, trots skydd.. Kan samtidigt säga att jag tycker att du trotts detta borde vara glad över det.. Att glädjas över det du får bära, möta och se växa upp till en stark egen liten individ.. Vi har själva haft oskyddat sex sedan dottern föddes, aug - 10 i hopp efter ett syskon till henne.. Fick sedan ett tidigt missfall i v.4+5 i Juni.. Förstår inte vad herren där uppe tänker med ibland om jag skall vara ärlig. Hoppas att ni lyckas hitta något preventivmedel som fungerar efter detta. Kramar

2012-01-26 @ 19:33:15
URL: http://[email protected]
Postat av: Camilla - bloggens ägare

Hanna - Nej det är sant för så resonerar vi också men hade aldrig tänkt mig 3 tätt efter varann för gud så kroppen tage stryk nu med 3 års graviditet efter varann bara, är det enda negativa att man inte hinner vila om man säger så :)



Tessan - Tack så mycket du :)

Nejmenvisst, första gången var det minipiller, och blev gravid trots dom. Nu sist var det p pilerna där som hördes va så superbra men ack så dom var dåliga :P haha. Vissa e immun mot preventivmedel bara å hoppas jag finner det som funkar för mig nu :)



Myran - Nämenvisst, närsomhelst nu :)

hehe okej, ja då e vi 2 om det :D



Sandra - Nja, skulle inte säga oönskade graviditeter, när man endå ha velat haft fler barn men inom loppet av några år å att man fått till en fast stadig ekonomi. Är väl det som mest tynger en att man ej har fast jobb eller klart med skolgången än. Så vi ar ju velat haft barn allt men vi planerade aldrig dom 2 senaste, så är kul hur det kan bli endå :) ångrar det inte om ja säger så.

Jo jag har många som e avundsjuk på att ja fått barnen såpass som jag fått dom, när det e många som inte kan få barn, som fått missfall osv, så klart att jag gläds över att jag e såpass fertil endå. Jo nu får bebis verkstan vara stängd ett tag ;) :P

Oj, ja du ser å själv ploppar det en massa ur en hela tiden.. så olika det är.

2012-01-26 @ 19:50:44
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vad fin blogg!



Blev också oplanerat gravid i höstas och hela min värld rasade samman. Jag hade ju sökt in till högskolan, så var inte alls redo för ett barn till nu, men abort är inget alternativ för mig. Sakta men säkert började jag och sambon att vänja oss vid tanken, och lite spännande var det ju trots allt! 2 veckor senare fick jag dock missfall, och tanken på att där inte skulle komma någon bebis till sommaren var jättetråkig. Nu kör jag dock på i skolan och hoppas att jag blir gravid i framtiden igen!



Lycka till med din förlossning! Kommer fortsätta följa din fina blogg!

2012-01-26 @ 19:51:42
URL: http://lskadefamilj.blogspot.com
Postat av: Camilla - bloggens ägare

Sanna - Tack så mycket du :)



Aha okej, ja när man väl fått smak på det hela känns det ju endå bra, speciellt om man inte vill göra abort oavsett eller andra anledningar :) men synd att det blev missfall när ni hade ställt om tanken på att ett nytt barn sku komma.. men som du säger nu, satsa klart på skolan å allt det om det känns bäst, då blir det nog bäst så :) Hoppas d blir gravid då när det passar :D



tack så mycket du! Åhh vad kul, måste kika in på din :D

2012-01-26 @ 20:03:56
URL: http://hemismamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0