Misslyckade lussebullsjävlar

Onsdag den 24:e November
alltså 1 månad prick till Julafton.


Trots julklapps förberedelse, inköp av julstjärnor och lussebullbak så känns det inte alls som julen snart är här. Har liksom inte kommit in i stämningen än, blir mer julstämning åt helgen då det är skyltsöndag :)

Skulle baka idag, så vare bestämt men när Hemi sku sova lunch beslöt ja mig själv för att göra det med.. var alldeles för trött och hängig för att genomföra ett bullbak. Efter att man piggnade till sig var det förberedelse av middagen, blev kroppkakor.. Hemi gillare :)




Sen nu på kvällssidan så tänkte ja: Ja nu ska ja baka mina lussebullar! Så jag gjorde iordning degen och allt, lät allting jäsa som det skulle och var jättenoga med allt (eftersom det var min första gång som jag själv gjorde saffransbullar, arns ha man bara hjälpt till att forma självaste lussebullarna genom alla år tidigare..)

Här är en bild av resultatet:




Ser riktigt gott ut, men lovar att det blev totalt misslyckat, hur vettefan :( Men det ville inte ens jäsa som det skulle första gången, medan andra jäsningen, då förnst ville det jäsa.. så dom flesta bullarna ser riktigt goda ut men delar man av en bit och kollar innuti är det inte ens färdigt.. suck. Tog mig fan 3 timmar och detta blev resultatet. Var det fel på jästen eftersom den inte ville jäsa ordentligt eller vadå? Fattar ingenting.. Nu sjönk min lust till att ge mig på att baka i huvudtaget mer intill Julen.. suck.

använde mig av detta receptet: http://www.recepten.se/recept/lussekatter.html

____________________________________________________________________


Stor besvikelse och på det så är Hemi jättegrinig, han är jättetrött med ger sig själv inte ron att somna.. så kvällen har varit sämsta möjliga, Hemi grinig och samtidigt sköta bullbaket, nä huvva. Blev då på bättre humör då Frida ringde, ska med hon och svärmor åt Lycksele imorrn (tjejdag) att bara vi tjejer ska hitta på nått :) Ska bli kul, sen om vattnet sku råka gå så är man ju licks i Lycksele där ja ska föda ;) haha. Men hoppas de inte händer nått just imorrn då Daniel ska va hemma med Hemi, för då missar ju han allt.. å de vill ja inte.

____________________________________________________________________




Hemi när han kikar på Bamse :)
Näe, ska förbereda mig inför morron dagen, se till å komma i säng i tid å sånt.

Tjiing!! <3



Kommentarer
Postat av: Victoria

Kan det kanske bero på att du använde dig utav röd jäst? Har för mig att jag bakade något med den en gång och då misslyckades jag också... Men det borde väl inte spela någon roll (är ingen expert på jäst direkt)? Sen dess bakar jag enbart med blå jäst. :P

2010-11-24 @ 21:04:55
URL: http://victorianilsson.wordpress.com/
Postat av: Marlene

Va trist att lussebullarna blev misslyckade :( Jag tycker att när du liks är i Lycksele kan du väl åka förbi förlossningen och berätta om molvärken du haft på sistone, det du beskriver som mensvärk... var också tydlig med att alla sagt att du helst inte ska gå över tiden och om de kanske iaf kan ge dig en tid för igångsättning ganska snart? Just molvärken där kan ju vara ett tecken på att du redan börjat öppna dig... tycker du bör kolla upp det! Som sagt, passa på när du liks är i "stan" :)

Kram

2010-11-24 @ 21:08:51
URL: http://solkatt.wordpress.com
Postat av: Marlene

Förresten, bakade du lussebullarna på lättmjölk? Kan ev. vara därför...jag har lärt mig att man alltid ska baka på standardmjölk.

2010-11-24 @ 21:31:43
URL: http://solkatt.wordpress.com
Postat av: Camilla

Victoria - Ingen aning, stod att ja sku ha den jästen så ja köpte den :P men man kanske ska använda den blåa då istället, va konstigt.



Marlene - Trodde att det inte sku spela nån roll med mjölken, hade ju vanlig med men tog lättmjölken, har då ingen aning om vad felet satt i :P Kram!



Jadu, kanske man ska göra ett besök dit och berätta läget. Och ev boka en igångsättning om inget händer snart, för då har jag ju en tid iaf :) det va smart ;D Kram!

2010-11-24 @ 22:05:18
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: camilla

de första "kram"* var menat t vichie :P

2010-11-24 @ 22:06:03
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja kan ha varit att jästen va gammal eller att du hade någon annan sorts jäst. För har själv varit med om tt degen inte jäst, fast de har jag skitit i o bakat ändå :P o de va typ den jästen jag köpte på netto! Riktigt dålig!

2010-11-25 @ 09:10:41
URL: http://Stunell.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0