Förlossningsberättelse

FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE

30 November



Hemma


Vakna kring 9 tiden av att Hemi vaknade. Hade känningar precis som dagen innan, den dära molnvärken i ryggen bla. Donade på i lägenheten med tvätt och disk. Började också packa klart min BB väska (hade bara packat klart bebisens väska) så ja gjorde i ordning min väska så det äntligen var bortgjort.


Mitt på dan då Hemi sover lunch tänkte ja: "Ska jag också vila?" "Nee, jag fortsätter att göra klart och städa i lägenheten".. vilket jag också gjorde. Den dära molnvärken i ryggen hade nu också satt sig framtill också, fast gjorde inte ont.. bara att man kände skillnaden (då jag bara haft känningar i ryggen hittills)


Daniel sov och jag fick inte upp honom förrän strax efter 15, då kände jag att det känns mer framtill än det gjort hittills (fortfarande inte besvärande eller ont) men skillnad.


kl 16.40 ringde jag till BB i Lycksele för att rådfråga, om det är något på G eller om det bara var "förvärkar" (falsk alarm) Det som sas var att vid vattenavgång ska jag in och vid regelbundna värkar ska jag också börja åka.



strax därefter ringde jag svärmor och bad henne komma, eftersom ja kände att det är något på G, antingen nu ikv eller inatt någon gång (hon skulle ha hand om Hemi och skjutsa oss på vilhelmina) så hon kom inom kort.


Nu började värkar komma, fast oregelbundet. Inga onda värkar men ja kände deras "existens" iaf, dom låg på 3-4 minuters mellanrum.. kom kanske 2, max 3 värkar sen var det stopp. Höll på så till och ifrån och det gjorde mig ännu mera osäker så jag ringde på BB igen, denna gången kl 17.24 och berättade om värkarna. Eftersom det inte var något regelbundet så skulle jag avvakta, kunde ju vara falsk alarm som hon sa, så ring igen om/när det blir regelbundna värkar.


Kort därefter började värkarna kännas, jag tyckte det inte gjorde ont men många andra skulle säkert tycka det.. har en otrolig hög smärtgräns vad gäller förlossningsvärkar har ja märkt, vilket är både pos/neg. (kan bli svårt att tyda om det är allvar eller ej) Vilket blev mitt problem, eftersom värkarna var FORTFARANDE inte regelbundna..


Kl 17.45 kände ja att näe, nu skiter ja i vad dom säger på BB angående regelbundna värkar, jag åker nu.. för det tar trots alls 2 timmar till BB.. så jag ringde taxi och beställde från Vilhelmina.



Innan Hemi var klädd och vi hade fått med oss allt i bilen var kl 18.07 och då ringde ja på BB å sa att nu åker vi från Malgovik så ni vet. Väl inne i vmina stanna vi för att ta ut kontanter och väntade på taxin (i bilen på väg in mot Vilhelmina så började värkarna kännas mera men fortfarande under min smärtgräns, och oregelbundna..)



Taxin kom och jag kände mig alltmer osäker på färden mot Lycksele.. så chauffören föreslog att man kunde åka förbi sjukstugan/vårdcentralen här först och bli kollad av en barnmorska, innan man åker vidare (eftersom det är så långt till Lycksele) släpptes av där strax innan kl 19


Sjukstugan i Vilhelmina


Strax efter kl 19 kommer barnmorskan som blev tillkallad till sjukstugan. Vi beger oss direkt till MVC rummet för att göra en undersökning, om jag var öppen och kolla fosterljud. Hade nu börjat få regelbundna värkar, 3-4 minuters mellanrum. Han kände och sa:

" Men du, du är inte ens kandidat att åka iväg nånstans nu"


"Jaha", tänkte jag och sa: "Så det här är bara falska förvärkar, typiskt"


Men då mot min förvåning sa han emot


"Nej, men du är öppen 8 cm, så att skicka iväg dig i taxi/ambulans är bara dumdristigt, eftersom du kommer aldrig hinna in till Lycksele"




Det kom som en plötslig chock, att jag var så mycket
öppen och att jag inte ens känner smärtan.





Så blev domen (att föda här på plats) för att till BB skulle vi inte hinna. Han började göra iordning 1 sal på akutavdelningen, blev ett stort rum med en enkel säng och mysig belysning bestående av julstakar/stjärnor (inga datorer eller annat som känns alltför sjukhus liknande) vilket kändes för bra för att vara sant. Hatar sjukhusmiljön!



Gick runt och drack en läsk som jag fick för att hålla energin uppe, höll på så tills kl 19.55 då jag började känna tryck neråt och det kändes rejält (mitt vatten hade fortfarande inte gått så det tryckte på xtra bara det) La mig tillrätta på sängen och hinnorna togs hål på kl 20.15 och kraftigare värkar kom väldigt kort därefter




Krystvärkar från kl 20.20 och efter 3 värkar så var hon ute :)


(född kl:20.26)



52 cm lång och vägde 4670 gram





Stolt och Glad Pappa :)



Kommentar:


Jag fick min drömförlossning!
För att börja med att inte behöva föda med någon stressig personal som ska assistera eller i någon stressig miljö med stark belysning, konstiga lukter och massa apparater som både ger en trygghet fast som stressar upp en.


Utan nu hade jag turen att jag fick Börje som barnmorska, han var himmelens duktig. Han fick t.o.m Daniel till att klippa navelsträngen (det gjorde han inte sist)


En annan grej jag blev himla nöjd med: ingen bedövning i huvudtaget.
Inte ens lustgas :) Det blev en helt naturlig förlossning såsom jag
önskade mig också. En bedövningsfri förlossning



men sen till det sista och allra bästa, behövde inte sys någonting :D Så nu kunde man gå normalt direkt efter förlossningen, minns sist att det dröjde flera veckor innan stygnen inte gjorde ont då man gick, men nu gick jag raskt 1 h efteråt :) Himla lyckat!

ja tänka sig, att man inte ens hann in till BB, vi hann ju bara 1,7 mil sen vare dax :) Lite skrämmande endå att jag hade såpass oregelbundna värkar sålänge att det blev försent att hinna in. Om ja räknar rätt så hade jag bara regelbundna värkar i 1½  - 2 timmar.. sist hade jag det i 5 timmar. Så det var stor skillnad men ja klagar då inte, denna förlossningen blev mycket bättre än sist. Om jag fick välja hade jag velat föda på Vilhelmina igen, istället för Lycksele.

Stort tack till Börje H som gjorde allt detta möjligt.
Som vägledde på ett bra sätt från första början och tack till Linda och Berit på akut avd. som assistera honom :)



Jag, Daniel och vår nyfödda tjej i min famn :)

<3



Kommentarer
Postat av: Victoria

Du är nog mer än lycklig nu va? :)

<3

2010-12-05 @ 08:27:04
URL: http://victorianilsson.wordpress.com/
Postat av: Lotta Mamma Till Elvira

Grattis, och vad skönt att allt gick bra!

2010-12-05 @ 09:18:53
URL: http://morsanlotta.blogg.se/
Postat av: Twiggy - Mamma till Nemo & Gravid

Vad allt lät mysigt =)

Längtar ännu mer till min förlossning nu!

Men en sak jag är nyfiken på nu!

Vad ska hon heta?? =D

2010-12-05 @ 11:13:56
URL: http://twiggzy.blogg.se/
Postat av: Emma

Herregud...! Man kan ju nästan tro att du är gjord för att producera ungar ;P hahha Überfertil och superföderska ;P

2010-12-05 @ 12:02:34
URL: http://emmalundgren.bloggproff.se
Postat av: Marie [Mamma till William & Linus]

Va härligt att det gick så bra :) Samma som jag känner med min förlossning med Linus :) Grattis igen! =)

2010-12-05 @ 12:24:11
URL: http://mzetterblad.blogg.se/
Postat av: Mirjam

Vilken härlig förlossning du hade. Men jag tycker att vi hade de ganska likt faktist. Jag var med öppen 8 cm när jag kom in, jag kunde inte klocka min värkar hemma och jag förstog inte att de hade startat tycke inte att de gjorde speciellt ont heller. Så jag trodde ju självklart att jag skulle bli hemskickad igen men då sa dom "du är redan öppen 8 cm" dom tycke att jag hade vart så duktig och orkat stanna hemma sålänge. Och min var också ute efter 3 krystvärkar men jag sprack en heldel så du hade riktigt tur du. Hade du nå lustgas eller nåt annat? Jag hade lustgas under värkarna och sen fick jag EDA men den hjälpte inte på mig alls och sen när hon skulle ut födde ja utan bedövning. Jätte söt dotter du har fått måste jag säga. Lycka till nu :)

2010-12-05 @ 13:30:37
URL: http://mkumpu.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Vilken dröm. Jag blev så glad över att läsa någon som är posetiv mot allt. Inte många man får läsa det om. Grattis igen =) <3

2010-12-05 @ 13:39:06
URL: http://mammatillnoova.blogg.se/
Postat av: Carro

En förlossning alla vill vara med om och oförglömlig. Blev så glad då jag fick höra att din lille tjej kom ut och att det var just en tjej. Nu har du en av varje, det dom flesta vill ha. Och jag hoppas att jag kommer få se er snart. Måste få snusa på ert nyaste tillskott. Stor kram på er <3

2010-12-05 @ 15:45:22
URL: http://haliesmamma.se
Postat av: Ida- Mamma till Jouline♥♥♥

Tassar in här och önskar grattis till eran lilla flicka,

kram

2010-12-08 @ 17:25:03
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Nina, mamma till Hugo & tvillingarna Max & Vincent

Grattis :) Gud va underbart :)

Sådär är jag också, tyckte inte värkarna gjordes å ont alls så det var skitsvårt att veta när man skulle ta det på allvar. :P

Jag fick sy 2 stygn båda gångerna men kunde gå normalt på en gång efteråt.



2010-12-10 @ 22:47:52
URL: http://ninawikizz.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vichie - Jajamen :D <3



Lotta - tack så mycket :) Javisst!



Twiggy - Tackar :D Jadu, inget bestämt än :)



Emma - Haha ja, jag är nog gjord för det :)



Marie - Jamenvisst :D tack!



Mirjam - tack :) Jaha okej, ja tänka sig vah ;) hehe. Nej jag hade ingenting, inte ens lustgas :)



Alexandra - Nä, det är ju lite ovanligt, har inte läst nån särskild lyckad förlossning utan negativt i.. så ja e mer än nöjd! :D



Carro - Ja :) Nu har vi 1 av varje, jättekul är det :) Ja, såfort vi ska neröver så! :) Kram <3



ida - Tackar :)



Nina - Jajamen :D tackar! Jo precis.. det blir ju tokigt då :P

2010-12-11 @ 13:02:27
URL: http://hemismamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0