Barnvakt

Igår var det en skön hemma dag i lugnet, ja lugnet menas att man inte är borta eller ute på ärenden, för här hemma äre nästan aldrig lugnt, blir mer vilt för var dag som går. Tänk sen när Holly springer och kan ta reda på saker mer själv, gud vad hon kommer att ge igen på brorsan för alla svartsjuke knuffar, tjuvnyp sen dagen hon kom och tog del av barnplatsen här hemma.

Blev lite än vildare här på eftermiddan då vi oväntat fick hoppa in och vara barnvakt ett par timmar när de som skull va barnvakt nu i helgen var försenade hem. Vi passade Daniels "halvkusiner" Aron och Lovisa, de är äldre än våra barn men Hemi njöt av sällskapet endå :) bara han har nån ny lekkamrat är han nöjd. Blev en svängom ut efter middagen, fjällLemmels jakt ute på gården och en promenad ut på byn, sen hann de egentliga barnvakterna komma hem igen, lagomt tills att våra egna skull läggas för kvällen.

Men det gick inte som "smort" inte, barnen var otroligt trötta efter vällingen, men Hemi fick något ryck & börja jävlas för 2 timmar framåt. Han stack över spjällorna till Hollys säng och var dum med henne, så fick plocka ur honom därifrån 5 gånger. Och detta gjorde ju att Holly inte längre var trött heller, bara bråk å skrik tillsist, helt ounderbara stämmor från barnens rum.. 21 gav dom med sig och ville somna. ä..n..t..l..i..g..e..n.. hade dålig natt innan med skrikande barn innan läggdags, och skrikande katter på natten som ville ut, så gud så less jag var nu med bråkig kväll igen!

Kände lugnet en stund å Hoppades på en bättre sömn natten mot idag, men blev inte så. Holly vakna 4 tiden å skrek, fick va uppe med henne ett tag sen somna hon om. En av katterna skrek utifrån å ville in men gav blanka fan i det, för då ska den äta 1 h å se ut igen så nejtack.. *mutter* å ställd ut en skål med kattmat istället å la mig igen. 2 h senare var det god morgon här, Holly väckte Hemi med skrik och sen kom Hemi in till oss och väckte mig, så sen 6 har vi varit uppe. Dryga dygn, varav 18-20 h är vakentid och resterande 4-6 h är vilotid.

Underbart. Jobbigt. Kärleksfullt. Krävande. Glädjefyllt. . . listan e lång om vad man känner i sällskap av sina barn 24/7 :) Men ja ser det såhär, är det mer lugnt hemma hos en småbarnsfamilj än hos andra äre nått fel :P

Måste säga att jag längtar enormt till när Hemi börjar på Dagis! Låter hur dumt som helst kan ja tänka, när de flesta tycker tvärtom, "att nej gud nu ska mitt barn vara ifrån mej vill inte.." Har man 1 barn, okej. Då har det barnet ens uppmärksamhet hela hela tiden :) Men är man 2 som ska dela äre annat. För min del handlar det bara om några timmar i veckan. Ja tycker gud så bra att Hemi får träffa barn, nya barn. (för det gör han knappt anrs, finns ju inga möjligheter här eller barn där vi bor) Få den stimulans han kräver & behöver, få till hans sociala bit och språk i rätt riktning och att jag får avlastas och ha egentid till Holly som jag gått misste om.

Och avlastning i huvudtaget, vad är det för fel med det? Vet så många som får hjälp av förstående vänner/släkt några timmar då det behövs vila, städning, handling etc, och vet de som inte "är värda det" enligt vänner/släkt som inte alls får samma, utan det räcker 1 g/år med avlastning från barnet/barnen. De mamma grupper (Fb) jag är med är det ovanligt många, spec yngre mammor som får avlastning 24/7 enligt deras egna kommentarer, åker ut och festar en helg, shoppar, bla bla.. tänk då på de familjer då några timmar 1 dag skulle va guldvärt med avlastning, men dom får ingen respons när dom ber om hjälp. Syftar på skillnaden, och den är stor. Nån som känner igen sig i det? som skull vilja ha mer avlastning men som EJ får det? nån? :)

För vår del skulle barnpassning nån gång då och då underlätta. Vi fick aldrig klart flytten när vi flytta hit, har en del som måste gås igenom/slängas men det tar nån dag om man ska få det gjort, har försökt med kvällar men ja e så trött så det blir aldrig av då, och om dagarna äre omöjligt. Vi hade ingen barnvakt när vi sku packa inför flytt och samma när vi sku packa upp sen. Jo 1 kväll, hann med några kartonger till sovrummet då minns jag, inge mera hanns. Och höggravid som jag var då fick vi inget gjort i ett nafs, så vi har lite rester kvar sen dess.

Jag och Daniel är aldrig själva utan barnen, alltså dom som åker iväg på bio/äter en middag utan barnen för att fira förlovningsdagar /spec tillfällen, sånt får aldrig vi göra. Det saknar jag mest, att kunna fira våran årsdag UTAN barnen, men händer det? Nej, det existerar inte :) Det kan man sakna att bara vara han och jag, bara vara pojkvän och flickvän ist för pappa och mamma vilket vi anrs alltid är och kommer att vara. Såg bara förra helgen på villis ett par vi känner som var barnfria den kvällen, dom umgicks bara dom 2, såg mysigt och skönt ut måste jag säga, än hur mkt dom älskar sitt barn men som sagt, det där med avlastning.. :)

Jag har då svårt för att be om barnpassning, känner mig som en dålig förälder om jag ska be svärmor om hon kan ta t ex hemi för att ja måste göra nån grej på villis ostört eller ej, så det är många gånger man mår dåligt/skäms och tar med sig båda barnen på möten/grejer.. många frågar vrf man ej skaffat barnvakt medan andra förstår om man har barnen med sig. Vet inte vad som sku förenkla men jag vill inte att nån annan ska tycka jag e egoistisk och vill ha barnvakt för att jag vill handla i lugn och ro nån gång ist för att ha barnen med sig överallt å glömma hälften av ärendena. Och att pappan har barnen, det kallas inte för barnvakt :P Blir sur på föräldrar som säger: "Ja idag jag ska va barnvakt år barnen nu igen bla bla.. " x-)

Nån som har några kommentarer om hur ni har det med avlastning vid behov/ eller barnvakt, eran syn på saken, KOMMENTERA! Vore jättekul å se ni läsares åsikter om det är ren bullshit ja kommer med/om ni tycker annat eller om ni på samma spår som jag? :) Kom igen nu, vill höra hur ni har det och hur ni tycker!

tjiing!! <33



Kommentarer
Postat av: frida - mamma till vincent och mattias

Det är ju alltid en stor fråga om barnvakt!



Jag och johan har rätt sällan barnvakter, för vi har valt att vara föräldrar man har ett ansvar!

Men självklart ska man få ha egentid,

Man ska t ex inte ha barn vakt varje helg, för ut och supa skallen av sig, mer vila upp sig, ta det lugn dem få gångerna man har barnvakt, vi har haft barnvakt åt pojkarna 2gånger en hel helg,

någon gång någon timme,



Tycker ni ska ta hjälp av din svärmor, man behöver paus från föräldrar rollen någon gång då och då :)



Tror hon skulle tycka om det med faktiskt,



2011-09-03 @ 13:16:49
URL: http://vincentsmamma.blogg.se/
Postat av: camilla - Hemis och Hollys mamma

Tack Frida för kommentaren, kul att veta hur ni har det och tycker :)



Ja jag känner en barnfri helg iaf hade vuri nått. Bara röja här hemma/slänga saker och göra nytta, och somna en kväll utan barnaskrik å passa upp på och vakna utvilad för en gångs skull :) jag pallar inte festerier längre, min kropp säger helt enkelt nej närdet kommer till alkohol. Eller som du säger, några timmar nån dag hade varit super.



Vad gäller svärmor, Jo nog tyck hon det är kul att va med barnen, men hon träffar dom nästan varje dag då hon bor så nära oss. Så hon tycker nog det är skönt att va lite fri från dom också, dom e rätt krävande å inte alltid hon är i bra form heller. Så nån barnpassning för en helg eller så räknar jag inte med, dom har så fullt upp varje helg när hennes karl jobbar borta om veckorna å då blir automatiskt de barnpassningarna uteslutande.



Så had vi haft nån annan att vända oss till skulle vi nog försöka det också, men just här där vi bor finns ingen annan att räkna med så det är synd när det skulle behövas egentid tillsammans.



2011-09-03 @ 16:27:55
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: Alexandra Shirins Mamma

Ja de är ett intressant änme de här. Jag har då ALDRIG barnvakt har haft de 1 gång till Shirin men skulle gärna vilja ha de lite då o då. Och de handlar inte om att jag inte älskar att vara med henne utan att de är skönt för henne o mig att komma från varandra eftersom vi är 27/7

Jag längtar jag med tills hon börjar dagis. Att bara få städa i lugn o ro eller ta en dusch utan att stressa ifall hon vaknar osv. Jag förstår dig helt ut. Men de är ju som sagt jobbigt att be om hjälp. Man liksom skäms på något konstigt sätt. Vet inte varför o förstår inte rikrtigt varför. Har du något svar på de =) ?

Kramar

2011-09-04 @ 14:10:32
URL: http://shirinsmamma.blogg.se/
Postat av: carrå - mamma till Isabella

För oss är det helt tvärtom, farmor/mormor tjaaaatar om att få vara barnvakt men jag vill inte..De har fått vara det någon gång om man är sjuk och vill vila extra/handla lite snabbt och sådär mest för att vara snälla låter vi dem vara barnvakt vi känner inte behov att vara utan henne om man säger så..Men visst ska man få chansen om man vill!. Dock inte så ofta..Hatar såna typer som skaffar barn och sen har barnvakt jämt för att ut och supa, vidrigt enligt mig då ska man inte ha barn...Vi har sovit utan Isabella en gång då vi skulle på bröllop och det var egentligen för hennes skull för hon skulle ha det roligare med mormor..Nu i oktober ska vi sova en natt utan igen då för att fira vår treårsdag...Räcker bra för oss! :).

2011-09-04 @ 15:39:37
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej du har då aldrig frågat oss i skarven.

2011-09-06 @ 22:27:34
Postat av: camilla - Hemis och Hollys mamma

Alexandra - Ja, jag har svårt med att be om hjälp oavsett vad det gäller. Barnvakt är nog 1 av det svåraste för mig att be/fråga om, menar vem vill ta hand om våra 2 bråkstakar samtidigt en längre stund/en dag? har vi råd att betala barnvakt? Tänk om dom tkr jag e en ego morsa som vill vara ifrån sina barn? Så tänker jag, så jag skäms bara för att be om tjänster, erbjuder sig nån så kanske ja tackar men sällan jag kan tacka å ta emot saker hursomhelst. Ja, 1 barn är ju lättare att skaffa barnvakt åt, men ju fler desto svårare. Vet möjliga personer som finns lite närmre än 20 mil, men då har vi knappt nån kontakt med dessa, å hur dumt känns det inte att bara höra av sig när det gäller tjänster som t ex barnvakt?! jag vill inte utnyttja människor, Men det känns precis som att jag gör det om ja sku be nån av mina släktingar/vänner som jag inte har bra kontakt med idag. Min bästavän hör jag sällan av, kanske varannan månad å det kallar jag inte ha bra kontakt så att be henne om barnpassning t ex känns dumt, hur äre inte då med dom man har än mer sällan kontakt med? .. känner du igen dig? :P



Carrå - Men det är väl kul att folk erbjuder sig innan ni ens hinner tänka på om ni behöver ha barnvakt nått tillfälle eller ej :) men både och som du säger, vill man inte så äre ju sak samma ifall det står släkt på kö som visar intresse ;P



Frida - Jag vet att jag inte ska klaga när jag aldrig frågar/ber om tjänster, men endå är jag expert på att just: Klaga



Ja jag vet ju inte er tillgänglighet riktigt vad gäller barnvakt (har ju aldrig hört med er) Då ni jobbar/har ert egna liv å sköta som alla andra :) Men hur ställer ni er till det då, om man får fråga?



jag tycker det är jobbigt att be om sånt här, ännu jobbigare då man inte har regelbunden kontakt med personen/personerna och man själv inte har nått att erbjuda i pengaväg/gentjänster som tack. Så minst troligt skull vi be Alf om barnpassning, bara för att kontakten e såpass gles, vill ju inte utnyttja å bara höra av mig för att be om tjänster, känns bara dumt där, än om han tyck de sku va kul å träff barnen men å passa dom 1 dag eller 2, känns inte rätt att be om en sån sak som det är efter allt.



Men vet vi att ni har intresse för barnpassning vid nått tillfälle då nån e ledig eller båda 2 så gärna får ni vara det om vi skull behöva det, bli ju som lång körning om det bara ska passas några timmar, känns som en stor kostnad för oss och för er också, men vi siktar väl på att 2012 första gången fira vår årsdag barnfritt om det går för sig, men det ser vi då om vi ska fira eller ej. Eller samband med du vet vad.. Nämen finns intresse så självklart, men för mig känns det inte som en självklarhet att fråga när man känner sig oförtjänt av att va barnledig, men vet inte heller hur man ska förtjäna nått sånt? Nog om det, nu vet du iaf läget :)

2011-09-07 @ 23:18:16
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: Frida

Självklart är de tillåtet att klaga vem gör inte de? ;p



Ja men klart alla har ju ett eget liv, men då måste man ju fråga sig också om man vill ha andra i sitt liv? Det är svårt att hålla kontakten om man aldrig hör av sig(Jag suger på de!)men tycker de är så bra där ni bor, att ja kan komma förbi när ja är i villis:) Ja men precis, ni måste ju fråga för att veta hur vi jobbar osv.



Men du menar om vi ska vara barnvakt så vill du betala? Är de nått du har gjort tidigare? Och gentjänster kan ju vara vad som helst, för du har ju även brorsan som hjälper till hoppas ja för han ber ju också om barnvakt när du gör de eller? För ja nöjer mig med när ja får träffa dem i och med de blir så sällan! förstår att de är känns obekvämt att fråga men de ska du inte känna, du är en i familjen och ska inte tveka om de är nått!

Nej men precis förstår de med pappa.



Långkörning är de ju inte, de är 12mil tur och retur, skulle offra dem soppa pengarna för att vara med mina syskonbarn. :) Ja men om de är akut akut är de ju bara ringa även om de är någon timme, antingen kan vi ju eller inte:) Men man behöver ju inte bara vara barnledig på årsdagen man kan ju vara de när man känner att man verkligen behöver de. Plus är de inte bara helgen ja kan utan veckodagar också, då kan säkert mamma hjälpa mig :)



Jo just de nu på onsdag kommer ja förbi med dammsugaren!:) Manne ska kastreras på tosdagsmorron:S ;P



Kraaaaam!

2011-09-12 @ 21:57:02
Postat av: camilla - Hemis och Hollys mamma

Frida - Oj, sorry har inte sett att det skrivits här nå mer.. (har så det ska godkännas när jag loggar in på blogg.se men har inte alls kommit upp något? haha får hålla bättre koll ser jag :)



Ja vi bor ju lägligt med morsan eran då det är ju perfekt, vore väl sämre om vi bodd åt andra hållet om vmina :)



Jamen nått i den stilen (ingenting jag gjort förut nej) men känns bättre för en själv om man "gjort rätt för sig" genom att hjälpt till som bytestjänst eller gett nån slant/nån grej, ja vad som helst :) avskyr å be folk om saker och dom inte får nått tillbaks :)



Sen det där med D, nog kunde det varit mer hjälp från hans håll helt klart men fick ju rätt så klart för mig när ib och nån från arbetsförmedlingen var hit att han behöver sin avlastning hemma tack vare allt med handikappen å det dära, men vet inte riktigt vart gränsen går, vet bara att jag får/måste ta mer ansvar för grejer än honom. Och be om barnvakt det gör han typ varje gång vi är hos mor eran :) eller tjatar om det som en kul grej ungefär. I första hand vill jag ju att daniel ska hoppa in om jag ska på koll eller möten som inte rör barnen, istället för att be nån annan. Ibland går det, ibland inte, men som sagt känns ju dumt å be andra om barnvakt när ja tycker Daniel kan ha barnen om han e hemma, ist för att be mor eran komma förbi för att jag ska åka på MVC typ.



Amen det låter ju bara kanon, då vet man läget (:

Jo tack ännu en gång för Dammsugaren! För träffas nu snart igen juh :) Kram!



2011-09-22 @ 10:33:40
URL: http://hemismamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0