Vecka 38

Igår gick vi igenom kartongerna i ena förrådet, de få som var kvar som bara stått som i davala, men nu tog vi oss an dem och det känns så skönt! har fått en hel del slängt också.

Vi måste få upp allting nu på väggarna för katterna river ut allt här om nätterna, imorse låg daniel anslagstavla i bitar.. å det är resultatet efter katterna inatt. Man sku fått tagit dom på bar gärning men det fick man inte, utan vaknade till röran imorse istället.

Vad mer idag då, jo det är torsdag, vilket innebär att jag går in i en ny graviditetsvecka. Jag går in i vecka 38 idag :) (37+0) alltså 21 dagar, eller om man föredrar att räkna veckor så är det bara 3 kvar. 3 veckor.




Lika så långt tills Hemi blir 1 :)
________________________

Har funderat på det där med kalas å så, vill inte resa nånting vid tiden då hemi fyller eftersom BF datumet är då, likadant om bebisen redan kommit så ska vi inte fara någon längre resa första tiden, för bebisens skull och sen för att vi ska komma oss in i den nya vardagen som väntar, då vi har 2 st

Vill ju gärna att dom som vill fira hemi ska få göra det, och justnu tänker jag på min släkt när jag skriver detta. Sen äre ju dom på daniels sida som bor en bit bort med, fast inte alla som tur är. Men till min släkt nu, dom närmaste bor i Umeå, Övik, Nordmaling. Ja, därikring som den större delen av släkten bor.

Är ju kring 20 mil minst drygt och ja, vem åker så långt för ett kalas? Jag vet då inte, ja menar.. bara för att jag pendlat en massa hittills dessa dryga milen varje helg betyder det ju inte att vem som helst annan gör det, än om det är min släkt, vänner eller ja, vem som helst. Man börjar ju tänka också, när det gått över året och det är bara vissa som kommit upp hit. Det har varit vi som har fått rest ner om man ska träffas då åker mina tankar på hur man ska göra med Hemis 1 årskalas egentligen. Sen är det dom som pratat, haft tankar om att komma upp med t ex buss eller ja, hälsa på men det har inte funnits ekonomi/tid för det och det förstår jag, vi har inte alltid haft tid heller att ta emot besök. Men återigen, vet inte hur ja ska tänka och planera nu när hemi fyller år om ja ska utgå från året som varit. Hoppas ni förstår hur jag tänker.

Nån släkting nerifrån med nått bra förslag?

Tankarna går, ska man fixa kalas neröver då? Och isf när kommer det att bli av? Känns som att det kommer att antingen få vänta till Januari eller senare, för vet inte ens om det blir att åka ner nå mer nu innan hemi fyller, har inte pengar för det sen vill jag bara vara hemma nu innan det är dax. Sen blire att måste man hålla i pengarna. Spec med hemis födelsedag, sen jul på det. Så ser det ut.




Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

 

Vikt 3 200 gram.

 

Mamma



Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

 

Den allra sista tiden  brukar gravida kvinnor  ägna mycket tid åt att ”boa”. Städa, pyssla, gå igenom lådor och garderober. Samtidigt som detta är ett förberedelsearbete blir det också en bearbetning av det förgångna.

 

Navelsträngen runt halsen



Oroar du dig för att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds? Att navelsträngen sitter runt barnets hals är mycket vanligt. Ungefär en femtedel föds så, men det är oftast inga problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.

 

Näe, busa med Hemi nu och forsätta här hemma

Tjiing!! <3




Kommentarer
Postat av: Victoria

Jag förstår hur du tänker... Klart man funderar på hur man ska göra, och visst skulle man önska att man kunde fira honom på dagen (eller lite efter).

Men jag kan då säga att just nu är det knappt att jag kommer gå runt denna månad. Det är mycket nu. Men jag hade då tänkt köpa en present och skicka upp till Hemi så snart som möjligt. <3

Det är inte lätt alla gånger när man bor en bit ifrån varandra.

KRAM

2010-11-11 @ 17:02:12
URL: http://victorianilsson.wordpress.com/
Postat av: Camilla

Ja, man vill ju fira honom rätt så intill själva dagen istället för 1 månad efteråt ungefär. Sen så vill ja ju inte tvinga nån att fira honom heller, det ska va dom som vill å de, sen de dära me grejer, ser ja inte sån stor grej på. Ja menar, hur aktiv har ja varit med alla kusiner i släkterna mina i huvudtaget? Har inte köpt presenter åt alla precis, å inte kunnat medverkat på deras kalas heller så det känns dumt också att fråga runt angående hemis 1 årsdag, det gör det.

Okej, det förstår jag :) <3

Nä det är inte det, skulle vara kul om folk kunde komma hit nå gång istället för att det är vi som ska åka neröver.

Kram

2010-11-11 @ 19:50:06
URL: http://hemismamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0