Namn

Till detta med namn.. När jag blev gravid igen kom tankarna att ja, det kan ju vara en tjej denna gången. Men några tjejnamn på laget hade vi ju inte (eftersom jag var så stensäker på att det skulle bli en kille då ja vntade Hemi och så blev det också) Så några tjejnamn funderade vi inte på då.. men denna gången började tankarna att det är endå 50% chans att det kan bli en tjej lika gärna.

Såklart är både jag och Daniel inne på mer åt det Amerikanska hållet, sen ovanliga namn med nån speciell innebörd eller så. Känns så otroligt trist med vanliga namn, man vill ju ha ett som sticker ut lite och som betyder något för en själv också.

Lånade böcker och kollade på nätet mycket, sen hade jag förfrågningar bla här på bloggen och på min Bilddagbok.. fick många fina namn på förslag.. men det var ett namn som alltid har stuckit ut som jag fattat tycke för.. och det var min pappa som kläckte ur sig det namnet: Holly

Älskade det direkt, så vi hade praktiskt taget bestämt oss för det, eftersom Daniel gillade det också. Och ni vet ju hur det är, om man väl bestämt sig för något.. speciellt om det är ett namn till en bebis som man bär på, oavsett kön. För vi hade ett namn bestämt om det sku bli en pojk också. Gud så skönt kände man, att man äntligen bestämt sig.

Sen kom dagen, då vår lilla tjej föddes.. det var en Holly, helt enkelt. Så fint och ja, ovanligt. Precis som vi ville ha det. Men sen såklart finns det ju dom som sätter sig emot och tycker annat, och sen är det dom som också gillar namnet. Men det blev en himla diskussion nä det vort tal om vilken namn vi valt till henne, för som jag inte visste så betydde Holly (eller stavningen Holley, fast samma uttal) nått som ja inte hade förväntat mig. Holley är en förgasare, vilket inte kändes så himla kul eftersom Hemi är ju ett bil/motor influerat namn, kändes som att det skulle bli upprepande om vi valde ännu ett namn på det viset, men samtidigt så passade det ju hur suveränt som helst!

Men detta satte ju Daniel i tankar, att det kanske var dumt med Holly trots allt och då kom namnet Anna upp (ett släktnamn på Daniels sida) och jag har inget emot Anna på något vis, det är fint.. men lite FÖR vanligt för min smak, sen så när vi redan hade bestämt oss för ett annat kan jag inte tänka mig nått annat än Holly heller, känns helt fel! För mig är hon Holly.. ända sen hon låg i magen..

Så det har varit en himla diskussion fram å tillbakas, känns dumt med det hela.. speciellt då Daniel ändrat sig mitt i allt, han var så inne på Holly och är väl egentligen det fast då tänker han på betydelsen, att det blir upprepande, vilket är tråkigt. Han är inne på Anna nu isället och jag tvärtom att vi kan inte fatta nått vettigt beslut, inte nu iaf. Och det är jobbigt att höra lillan bli kallad för något som jag inte kan ta till mig riktigt. Svärföräldrarna kallar henne för Anna redan, Så därför säger ja bara lillan sålänge.. än fast ja vill säga Holly men sålänge vi inte är överens så går det inte..

Anna heter Daniels mormor, och på sätt å vis känner han skuld till henne eftersom när vi fick Hemi så tolka hon det namnet som Henry (vilket daniels morfar hette) och hon blev väl besviken då när Hemi inte hette Henry, så påsätt å vis vill Daniel gott göra det (sen gillar han Anna också men) å föra namnet vidare.. och det förstår jag på honom, men tycker inte att vikten av namnet ska hänga på att andra ska bli nöjda och göra henne nöjd.

Och det dummaste av allt är att första BB  bilden vi tog å skicka till tidningen, där står det Holly. Sen nu vid senaste fotograferingen står det Anna. Känns nu efteråt som att man kunde ha skippat nått namn i huvudtaget tills vi bestämt oss.. ångrar att vi skrev namn i huvudtaget då det inte är 100 bestämt. Så står det anna i tidnignen så vet ni varför.

Så det står det mellan Anna och Holly

Det som är prat om är att vi ska ha dom 2 namnen, men sen äre frågan vilket som ska bli tilltalsnamn, för i andranamn säger ja inget då det gäller Anna, men som tillstalsnamn.. njaa, känns väldigt fel för mig då hon är en Holly i mina ögon.

Ja gott folk, ni vill inte vara i mina skor justnu..

Tjiing!! <33



Kommentarer
Postat av: Marlene

Båda namnen är ju fina, ni får väl dra lott!? :) Jag tycker att Holly är finast och hade faktiskt ingen aning om att det var en förgasare förrän Conny berättade det för ett tag sen.

Kram

2010-12-16 @ 13:35:01
URL: http://solkatt.wordpress.com
Postat av: Camilla

Marlene - Ja snart blir det väl nått sånt, håller på att bli knäpp :P



Aha okej :) Jo det är fint, finast av dom tycker ja med :) Kram

2010-12-16 @ 13:38:10
URL: http://hemismamma.blogg.se/
Postat av: mikaela

jag tycker hon ska het holly o sen anna i andra namn.. anna e fint, men väldigt tråkigt namn eftersom de e så vanligt o har funnits så länge. holly e ju udda o nytt.. jag gillar med ovanlioga namn till mina barn eftersom de finns inget tråkigare än att börja skolan o där finns fler i klassen som heter samma.. dessutom matschar hemi o holly väldigt fint =)

2010-12-16 @ 14:16:33
URL: http://metrobloggen.se/jassesmamma
Postat av: Sara med Novalie

Jag vet precis hur det är! Jag hade bestämt att hon skulle heta Thea när hon låg i magen, men när hon kom ut var det ingen Thea.Så jag stod där utan namn till henne. Då kläckte min mamma ur sig Molly och jag tyckte hon liksom tryckte på mig att jag var "tvungen" att ta det namnet, så jag valde det. Men efter tre månader så stod jag inte ut och bytte till Novalie =)



Klart hon är en Holly, eller Kitty ;)

2010-12-16 @ 14:57:36
URL: http://saraselinda.bloggplatsen.se
Postat av: Mikkis

jag fastnade på holly sen jag var på bb å hälsa på er, det är ovanligt å fint namn

hade faktiskt ingen aning om att det var en förgasare förrän tomas berättade det...

2010-12-16 @ 16:28:26
URL: http://mikisgav.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag tycker hon ska heta Holly Anna Lundgren isf. Begge namnen är fina! Och vad är det för stor skillnad om hon inte får heta det ena eller det andra i förnamn när det lika gärna kan vara ett mellannamn? :)

kram

2010-12-16 @ 16:40:52
URL: http://victorianilsson.wordpress.com/
Postat av: Alexandra

Ingen lätt sist du är i. Men jag tycker att Holly var ett fint namn. Hade du inte sagt att det var en förgasare hade jag inte veta om det. Anna det tycker för många heter i detta land, så nja! Inget namn i min smak även om det är ett fint namn, men det är för vanligt och "trist". Då tycker jag hon skulle hela Holly som tilltalsnamn och sedan Annan i mellan namn om jag får säga min synpunkt =) Hoppas det löser sig och att ni bestämmer er för något <3

2010-12-16 @ 17:54:29
URL: http://mammatillnoova.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Oj, nu blev det stavfel såg jag!!



Anna tycker jag för många heter i detta land, ska det såklart så. Och heter och inte hela =P Och Anna, istället för Annan dårå. haha!

2010-12-16 @ 17:57:24
URL: http://mammatillnoova.blogg.se/
Postat av: Emma

Du ville ju ha ett lite ovanligare namn, vilket jag inte tycker att Anna är... Men HOLLY Anna Lundgren vore väl inte så tokigt? Hemi och Holly klingar ju så fiiint ihop! :D Om Daniel kan kalla henne Anna utan att ni kommit överrens så borde du ju kunna kalla henne Holly! Dessutom så tror jag inte att typ nån vet vad Holly kan tolkas som ;P jag hade då inte nån aning... Dessutom så tror jag att fler tänker på järnek än en förgasare. Fast om jag hör namnet Holly så tänker jag på en flicka ;P

Dessutom så tycker jag att Holly är ett bra namn för det går inte så lätt att hitta på elaka ramsor om... (jag tänker så långt) Initialerna bli HAL, vilket inte betyder nåt dumt :P

2010-12-16 @ 18:09:40
URL: http://emmalundgren.bloggproffs.se
Postat av: Emelie

Holly helt klart, eller de är ju min åsikt. :) Men skitsamma om de blir upprepande, holly är ett sjukt fint namn! Anna är, som du sa, väldigt vanligt. Hare! :)

2010-12-17 @ 01:29:27
URL: http://emeliier.blogg.se/
Postat av: Rambo

Klart tösen är en HOLLY!

Hoppas ni kommer överens o att gubben ge mer sig att det blir en Holly Anna

Eller så kan ni ju köra dubbelnamn? Holly-Anna :-)

2010-12-17 @ 18:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0